X
تبلیغات

حدیث

زبان انگلیسی متوسطه اول و دوم - حدیث ( عربی - فارسی - انگلیسی )

زبان انگلیسی متوسطه اول و دوم

لطفاً به آرشیو موضوعی مراجعه کنید

ورزش
پیامبر اکرم (صلّی‌ ‌الله‌ عليه‌ وآله):
عَلِّمُوا أوْلادَكُمُ السِّبَاحَةَ وَالرِّمَايَةَ.
به فرزندان خود شنا و تیر‌اندازی بیاموزید. Have your children learn swimming and archery.

كافی، ج 6، ص 47
 
رستگاران
امام رضا (علیه السلام):
أبْلِغْ شِیعَتَنا أنَّهُم إذا قامُوا بِما اُمِرُوا، أنَّهُم هُمُ الفائِزُونَ یَومَ القِیامَةِ.
به شیعیان ما پیغام ده که اگر به آنچه فرمان داده شده‌اند عمل کنند، همانان رستگاران روز رستاخیزند.
Tell the shias if they act upon what they have been commanded, they would be thriving on resurrection day.
بحار الأنوار، ج 68، ص 179
دختر
امام صادق (علیه السلام):
البَنونَ نَعیمٌ والبَناتُ حَسَناتٌ، واللهُ یَسألُ عَنِ النَّعیمِ ویُثیبُ علَی الحَسَناتِ.
پسران نعمت‌ و دختران حسنه هستند، و خداوند از نعمت‌ها بازخواست مى‌كند و براى حسنات پاداش می‌دهد.
Boys are bounties and girls are merits, and Allah asks about bounties but rewards for merits.
کافی، ج 6، ص 7، ح 12
صلۀ رحم
پیامبر اکرم (صلّی‌ الله‌ عليه‌ وآله):
إنَّ أعْجَلَ الخَیْرِ ثَواباً صِلَةُ الرَّحِمِ.
ثواب صلۀ رحم زودتر از ثواب هر کار خیر دیگری [به صاحب آن] می‌رسد.
The rewards for visiting relatives will be received sooner than any other act of goodness
کافی، ج 2، ص 152
بلا
امام كاظم (عليه ‏السلام):
المُؤمِنُ مِثْلُ كَفَّتَي الْمِیزانِ؛ كُلَّما زِیدَ في إیمانِهِ زِیدَ في بَلائِهِ.
مؤمن همانند دو كفۀ ترازو است؛ هر چه بر ایمانش افزوده شود، بلا و گرفتاری‌اش نیز فزونی گیرد.
Believer is like the two pans of a scale; the more added to his faith, his ordeal will increase.
تحف العقول، ص 408
شریک کار زشت
امام جواد (عليه‌ السلام):
مَنِ اسْتَحْسَنَ قَبِیحاً، کانَ شَرِیكاً فِیهِ.
هر كه كار زشتی را نیک شمارد، در آن کار شریک باشد.
Anyone who thinks good of a bad act, is counted partner in crime.
بحار الأنوار، ج 75، ص82
برنامه‌ریزی
امام سجاد (عليه ‌السلام):
كانَ [رسولُ الله] إذا أوَى إلىَ مَنْزِلِهِ، جَزَّءَ دُخُولَهُ ثَلاثَةَ أجْزَاءٍ: جُزْءاً لِلَّهِ، وَجُزْءاً لِأهْلِهِ، وَجُزْءاً لِنَفْسِهِ.
پيامبر (صلی الله علیه و آله) وقت خود را در منزل سه قسمت می‌كرد: بخشی برای خدا، بخشی برای خانواده و بخشی برای خويش.
The holy Prophet (p.b.u.h.) divided his time at home into three parts; a part for (worshipping) Allah, a part for his family and a part for himself.
مكارم الأخلاق، ج 1، ص 44
مشورت
امام علی (علیه‌ السلام):
الاِسْتِشَارَةُ عَيْنُ الهِدايَةِ وَقَدْ خاطَرَ مَنِ اسْتَغنَى بِرَأْيِهِ‏.
مشورت چشم هدايت است و هر کس نظر خود را کافی بداند خود را در خطر انداخته است.
Consultation is the chief way of guidance; he who is content with his own opinion endangers himself.
نهج‏البلاغه، حکمت 211
شاد کردن مؤمن
امام كاظم (علیه‌ السلام):
مَنْ سَرَّ مُؤْمِناً فَبِاللهِ بَدَأ وَبِالنَّبِيِّ ثَنّی وَبِنا ثَلَّثَ.
هرکس مؤمنی را شاد کند، ابتدا خدا را شاد کرده، و دوم پیامبر (صلی الله علیه و آله) را، و سوم ما را.
He who makes a Muslim believer happy, has pleased first Allah, secondly the Prophet, and thirdly us (Ahl al-Bayt).
مستدرک الوسائل، ج 12، ص 399
ایستادگی در راه خدا
پيامبر خدا (صلی الله علیه و‌آله):
مَوقِفُ ساعَةٍ في سَبیلَ اللهِ خَیرٌ مِن قِیامِ لَیلَةِ القَدرِ عِندَ الحَجَر الأسوَدِ.
یک ساعت ایستادگی در راه خدا، برتر است از عبادت کردن در شب قدر کنار حجر الاسود.
One hour of resistance for God’s sake is superior to praying beside Hajar -al -’Aswad at Ghadr night.
کنز العمّال 2/294
حق الناس
امام علی (علیه ‌السلام):
لا یُعابُ المَرْءُ بِتَاخیرِ حَقِّهِ، اِنّمَا یُعابُ مَنْ اَخَذَ ما لَیسَ لَهُ.
برای انسان عیب نیست كه حقش تاخیر افتد، عیب آن است كه چیزی را بگیرد كه حقش نیست.
It is not shame of a man if his right is postponed, but it is shame if he gives something to which he has no right.
أمالی، ج 1، ص 76
کفاف
امام علی (علیه ‌السلام):
یابْنَ آدَمَ ما كَسَبْتَ فَوقَ قُوَّتِكَ ، فَاَنتَ فیهِ خازِنٌ لِغَیرِكَ.
ای فرزند آدم! هرچه بیش از روزی به دست آوری، در آن خزانه‌دار دیگران خواهی بود.
Oh the son of Adam! Whatever you earn in addition to your daily bread, indeed you save it for others.
وسائل الشیعه،‌ ج 16، ص 19
سجدۀ شکر
امام مهدی (علیه‌ السلام):
سَجدةُ الشّكرِ مِن ألزَمِ السُّنَنِ وَأوجَبِها.
سجدۀ شکر از واجب‌ترين و ضروری‌ترين سنّت‌هاست.
The prostration of gratitude is from among the most indispensable and the most necessary of the meritorious practices observed by the Prophet.
بحار الأنوار، ج 53، ص 161
عبرت
امام رضا (علیه السلام):
مَن اعتَبَرَ أبصَرَ وَ مَن أبصَرَ فَهِمَ، وَ مَن فَهِمَ عَلِمَ.
هر که عبرت گیرد، بینا شود و هر که بینا شود، می‌فهمد و هر که فهمیده شود، دانا گردد.
He who takes lesson becomes clear-sighted; he who is clear-sighted understands; and he who understands becomes wise.
میزان الحکمه، ح 22136
زیارت امام رضا (علیه السلام)
امام رضا (علیه السلام):
مَن زارَني عَلی بُعدِ دارِي، أتَیتُهُ یَومَ القیامَةِ في ثَلاثِ مَواطِنَ حَتّی أُخَلِّصُهُ مِن أهْوالِها: إذا تَطایَرَتِ الکُتُبُ یَمیناً وشِمالاً، وعِندَ الصِّراطِ، وعِندَ المیزانِ.
هر کس با وجود دوری سرایم به دیدار من آید، روز قیامت در سه جا به نزدش می‌روم تا او را از ترس و وحشت‌های آن‌ رها سازم: هنگامی که نامه‌های اعمال به راست و چپ پراکنده می‌گردد, بر پل صراط، و هنگام سنجش اعمال.
Whoever visits me in foreign lands, I will visit him in three times of the doomsday to preserve him from its dreads and fears: when the record of actions is delivered to the right and left hands, when passing Sirāt bridge, and when measuring deeds.
الخصال،‌ ج 1، ‌ص 168
رضایت از خدا
امام رضا (علیه‌ السلام):
مَن رَضِيَ مِنَ اللهِ عزَّ وَجلَّ بِالقَلیلِ مِنَ الرِّزقِ رَضِىَ اللهُ مِنهُ بِالقَلیلِ مِنَ العَمَلِ.
هر كـس به روزى كم از خدا راضى باشد، خداوند از عمل كم او راضى خواهد بود.
He who is pleased with the little daily bread bestowed to him from Allah, Allah is satisfied with his tiny deeds.
بحار الانوار، ج 75،‌ ص 349

حج
پيامبر خدا (صلی الله علیه و‌آله):
الحَجُّ یَنْفِي الفَقرَ.
حج فقر و تهیدستی را از بین می‌برد.
Hajj spoils poverty and depauperation.
میزان الحکمة، ح 3275

خوش‌اخلاقی
پیامبر اکرم (صلّی‌ ‌الله‌ عليه‌ وآله):
إنَّ العَبْدَ لَيُدْرِكُ بِحُسْنِ خُلْقِهِ دَرَجَةَ الصَّائِمِ القَائِمِ.
بنده با خوش‌اخلاقی به مقام روزه‌گیر شب‌زنده‌دار می‌رسد.
Verily, a servant can gain the rank of one who both fasts during the day and keeps vigil at night, keeping up prayers, through his amiability.
بحار الأنوار، ج 71، ص 373
خوش‌ اَخلاقی
پیامبر اکرم (صلّی‌ ‌الله‌ عليه‌ وآله):
أكثَرُ مَا تَلِجُ بِهِ أُمَّتِي الْجَنَّةَ تَقْوَی اللهِ وَحُسْنُ الْخُلقِ.
بیشترین چیزی که امّت من به واسطه آن وارد بهشت می‌شوند تقوای الهی و خوش‌اخلاقی است.
The things through which my ’Ummah can enjoy Heaven most of all are piety and good temper.
کافی، ج 2، ص100

آموختن دانش
پیامبر اکرم (صلّی‌ ‌الله‌ عليه‌ وآله):
ما مِن مُتَعَلِّمٍ یَختَلِفُ إلی بابِ العالِمِ إلّا کَتَبَ اللهُ لَهُ بِکُلِّ قَدَمٍ عِبادَةَ سَنَةٍ.
هیچ دانش آموزی نیست که به در خانۀ دانشمندی آمد و شد کند, مگر این که خداوند برای هر گامی که برمی دارد عبادت یک سال را برایش رقم زند.
There is no learner who comes and goes to a scholar’s house unless Allah awards him one year pray for every step he takes (to there).
میزان الحکمه، ح 13841
عوامل برکت
امام باقر (علیه السلام):
مَن صَدَقَ لِسانُهُ زَکا عَمَلُهُ، و مَن حَسُنَتْ نِیَّتُهُ زِیدَ في رِزقِهِ، و مَن حَسُنَ بِرُّهُ بأهلِ بَیتهِ مُدَّ لَهُ في عُمرِهِ.
هر کس زبانش راست گوید عملش پاکیزه گردد، و هر کس نیتش خیر باشد روزی‌اش زیاد گردد، و هر که با خانوادۀ خود خوش‌رفتاری کند، عمرش طولانی شود.
He whose tongue tells the truth, his actions will be purified; he whose intention is good, his daily bread will increase; and he who is good-tempered with his family, his lifetime prolongs.
بحار الأنوار،‌ ج 68، ص 8
بدگمانی به خدا
امام علی (عليه ‌السلام):
إنَّ البُخْلَ وَالجُبْنَ وَالحِرْصَ غَرَائِزُ شَتَّی يَجْمَعُهَا سُوءُ الظَّنِّ بِاللهِ.
بخل، ترس و آز سرشتهايى جداگانه است كه فراهم‌آورندۀ آنها بدگمانى به خداست.
Even though miserliness, cowardice and greed are different qualities, yet they are all caused by suspecting Allah
نهج البلاغه، نامۀ 53
نیازمندی‌های مؤمن
امام جواد (عليه ‌السلام):
المُؤْمِنُ یَحْتاجُ إلیَ ثَلاثِ خِصالٍ: تَوْفیقٌ مِنَ اللهِ، وَواعِظٌ مِنْ نَفْسِهِ، وَقَبُولٌ مِمَّنْ یَنْصَحُهُ.
مؤمن نیازمند سه ويژگی است: توفیقی الهی، واعظی درونی و پذیرش از نصیحت‌گران.
A Muslim believer needs to have these three virtues: success granted by Allah, an internal admonisher, and the spirit of listening to one who advises him.
منتهی الآمال، ج 2، ص 554
تشویق به ازدواج
رسول خدا (صلی الله علیه و‌آله):
مَنْ سَرَّهُ أنْ‌ یَلْقَی اللهَ طاهِراً مُطَهَّراً فَلْیَلْقَهُ بِزَوْجَةٍ.
هر كه دوست دارد كه پاک و پاكيزه خدا را ديدار كند، همسردار به ديدار خدا برود.
He who wishes to be cleaned and purified when he meets Allah should marry and have a spouse.
من لایحضره الفقیه: 3 / 385
کیفیت
امام على (علیه السلام):
لا تَطْلُبْ سُرعَةَ العَمَلِ و اطْلُبْ تَجوِیدَهُ؛ فإنَّ الناسَ لا یَسألُونَ: في کَم فَرَغَ مِنَ العَمَلِ، إنّما یَسألُونَ عَنْ جَوْدَةِ صَنعَتِهِ.
در پی سرعت عمل مباش، بلکه به دنبال خوب انجام دادن آن باش، زیرا مردم نمی پرسند در چه مدت کار را به سرانجام رساند، بلکه از کیفیت انجام آن می پرسند.
Don’t regard the action’s speed but follow the good performance of a task, for people don’t ask how long it does take but rather they ask about its quality.
شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج 20، ص267

میهمانان خدا
امام على (علیه السلام):
الحاجُّ والمُعتَمِرُ وَفْدُ اللهِ، ویَحْبُوهُ بِالمَغْفِرَةِ.
حج‌گزار و عمره‌گزار میهمان خدا هستند و خداوند به آنان آمرزش هدیه می‌کند.
Those who perform Hajj and 'Umrah are the Allah's guests and, therefore, He will reward them by forgiving their sins.
میزان الحکمه، ح3260
بیماری مؤمن
پيامبر خدا (صلی الله علیه و‌آله):
أنِینُ المُؤمِنِ المَریضِ تَسبِیحٌ، و صِیاحُهُ تَهلِیلٌ، و نَومُهُ عَلَی الفِراشِ عِبادَةٌ،
نالۀ مؤمن بیمار، تسبیح خداست و فریادش، ذکر لا اله الا الله و خوابیدنش در بستر، عبادت است.
The groan of a sick believer is God’s praise, his shout is the mention of La ilaha illa Allah and his resting in the bed is prayer.
بحار الأنوار، ج 77، ح 57
 
دوست و دشمن
امام باقر (علیه السلام):
مَنْ کَانَ لِلّهِ مُطیعَاً فَهُوَ لَنا وَلِيٌّ وَمَنْ کانَ لِلّهِ عاصیاً فَهُوَ لَنا عَدُوٌّ.
فرمان‌بردارِ خداوند دوست ما است و نافرمان او دشمن ما.
He who obeys Allah is a lover of us, and the one who disobeys Him then he is an enemy for us (Ahlul-Bayt).
کافی, ج 2, ص 75

 
صیانت از کتاب
امام صادق (عليه‌ السلام):
اِحْتَفِظُوا بِكُتُبِكُم فَإنَّكُمْ سَوْفَ تَحْتاجُونَ إلَيْها.
از کتاب‌های خود محافظت کنید، زیرا روزی به آنها نیاز خواهید داشت.
Safeguard your writings and books, for the occasion will soon arise when you will be in need of them.
كافی، ج 2، ص 152

عید قربان
پیامبر اکرم (صلى الله عليه وآله):
أيُّها النّاسُ هَذا يَومُ الْعَجِّ وإنَّ الْعَجَّ الدُّعاءُ فِيهِ، فَعَجُّوا إلَى اللهِ تَعالَى.
ای مردم، امروز روز ناله زدن است و ناله، دعا کردن در این روز است، پس به سوی خدای متعال شیون کنید.
O people, today is the day of moaning and moaning entails in praying; therefore groan towards God (in this day).
كتاب نوادر، ص 198

نماز واجب
پيامبر(صلّی ‌الله‌ علیه ‌و‌آله):
وَصَلَاةُ فَریضَة تَعْدِلُ عِنْدَ اللهِ ألْفَ حِجَّةٍ وَألْفَ عُمرَةٍ مَبْرُوراتٍ مُتَقَبَّلاتٍ.
یک نماز واجب در نزد خداوند هم‌ارز است با هزار حج و هزار عمرۀ صحیح و مقبول.
An obligatory prayer, with Allah, is equivalent to making one thousand Hajj pilgrimages and one thousand ‘Umrah performances (voluntary pilgrimages to the Ka‘ba) which are right and accepted.
بحار الأنوار، ج 66، ص 406
 
نورانيت حج‌
امام صادق (عليه ‌السلام):
الحَاجُّ لا يَزالُ عَلَيْهِ نُورُ الحَجِّ، مَا لَمْ يُلِمَّ بِالذَّنبِ.
حج‌گزار تا خود را به گناهی نيالوده‌ است، نورانيت حج با اوست.
The light of Hajji will be with the pilgrim of the Ka‘ba until he has not committed a sin.
كافی، ج 4، ص 255
مشیت الهی
امام صادق (علیه‌ السلام):
ما مِنْ قَبْضٍ وَلا بَسْطٍ إلّا وَللّهِ فِیهِ مَشِیَّةٌ وَقَضاءٌ وَابْتِلاءٌ.
هیچ تنگنا و گشایشی نیست، مگر آنکه مشیت و قضا و امتحان الهی در آن نهفته است.
Behind all ups and downs of life, there exist the Divine Decree, Will and Trial.
کافی، ج 1، ص 152، ح 2
حکمت مستجاب نشدن دعا
امام على (علیه السلام):
رُبَّما سَألْتَ الشَّيءَ فَلَمْ تُعْطَهُ وَاُعْطِیتَ خَیْراً مِنْهُ.
گاه چيزى را [از خدا] می‌خواهى اما به تو داده نمى‌شود، و بهتر از آن به تو داده می‌شود.
It may happen that you ask (Allah) for something and He does not give it to you in order to endow you with (something) of better quality (later).
غرر الحکم، ص 185
همراه حق
پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه ‌و‌آله):
الحَقُّ مَعَ عَلِيٍّ وعَلِيٌّ مَعَ الْحَقِّ لا یَفْتَرِقانِ حَتّی یَرِدا عَلَیَّ الْحَوْضَ.
حقّ با علی و علی با حقّ است؛ این دو از هم جدا نمی‌شوند تا (در روز قیامت) در کنار حوض (کوثر) بر من وارد شوند.
Ali is in the right, and right is with Ali; they will not separate from each other until they appear before me beside the
Pond of Abundance (Kawthar).
الخصال، ج 2، ص 559 
 
برترین عید
پیامبر اکرم (صلّی‌ الله ‌‌عليه‌‌ و‌آله):
يَوْمُ غَديرِِ خُمٍّ أفْضَلُ أعْيادِ أمَّتي.
روز غدير خم برترین عید امّت من است.
The day of Ghadīr-i Khum is the best feast of my community (‘Ummah).
بحار الأنوار، ج 97، ص 110‌.
 
جانشین پیامبر
پيامبر خدا (صلی الله علیه و‌آله) در حالي كه به علی (علیه السلام) اشاره مي كرد:
إنّ هذا أخي و وَصیّي و خَلیفَتي فیکُم، فاسمَعوا لَه و أطِیعوا.
همانا این (علی)، برادر و وصی و جانشین من در میان شماست، فرمانش را بشنوید و اطاعتش کنید.
This (Ali) is my brother, heir, and successor among you. Listen his orders and obey him.
کنزالعمال، ح 36419

روز جمعه
امام رضا (علیه السلام):
غُسلُ يَومِ الجُمُعَةِ سُنَّةٌ. ‏
غسل روز جمعه سنّت است. ‏
Ghusl (ritual shower) of Friday is of my sunnah.
وسائل الشيعه، ج 3، ص 305
ضرورت‌های جامعه
امام صادق (علیه السلام):
ثَلاثَةُ أشيٰاءَ يَحتٰاجُ النّٰاسُ إلَيهٰا: الأمنُ وَ العَدلُ وَ الخِصبُ.
سه چیز است که مردم به آنها نیاز دارند: امنیت، عدالت و رفاه.
People are in need of three things: security, justice, and welfare.
تحف‌العقول، ص320
عِلم آموزی
پیامبر اکرم (صلّی‌ الله‌ عليه‌ وآله):
مَن تَعَلََّمَ باباً مِنَ العِلمِ عَمَّن یَثِقُ بِهِ کانَ أفضَلَ مِن أن یُصَلِّيَ ألفَ رَکعَةٍ.
هر کس بابی از علم را از فرد مورد اعتمادش بیاموزد، برتر از آن است که هزار رکعت نماز بگزارد.
If someone learns a gate of knowledge from a person to whom he trusts, it is better than one thousand rak'a performed by him.
وسائل الشیعه، ج 27، ص 27
شیعه واقعی
امام صادق (علیه‌ السلام):
شيعَتُنا الّذينَ إذا خَلَوْا ذَكَرُوا اللهَ كَثيراً.
شیعیان ما آنانند که در خلوت خود خداوند را بسیار یاد می‌کنند.
Our true followers are those who, when they are alone, remember Allah very frequently.
بحار الأنوار، ج 93، ص 162
برترین صدقه
امام كاظم (علیه السلام):
عَوْنُكَ لِلضَّعِیفِ مِنْ أفْضَلِ الصَّدَقَةِ.
یاری تو به ناتوان، از بهترین صدقه است.
Your assistance of the weak is one of the best forms of charity.
تحف العقول، ص 414
كشتۀ اشک‌ها
امام حسين (عليه‌ السلام):
أنَا قَتِيلُ الْعَبْرَةِ, لا يَذكُرُنِي مُؤمِنٌ إلَّا اسْتَعبَرَ.
من کشتۀ اشکم و هیچ مؤمنی مرا یاد نمی‌‌کند مگر آن‌که اشک‌هایش جاری می‌شود.
I am the murdered of tears, so whenever a believer mentions me, he sheds tears.
أمالی الصدوق، ص 137 
دانه‌های تسبیح غم
امام صادق (عليه‌ السلام):
نَفَسُ المَهمُومِ لَنا المُغتَمِّ لِظُلمِنا تَسبِیحٌ،‌ وهَمُّهُ لِأمرِنا عِبادَةٌ.
کسی که برای ما اندوهگین، و به خاطر ستمی که بر ما رفته غمگین باشد، نفس کشیدنش تسبیح است و غمخواری‌اش برای امور ما عبادت است.
The breath of someone who is grieved for oppressions occurred on us is as praise and his sympathy with us is as worship.
کافی، ج 2،‌ ص 226

عشق حسینی
پیامبر اکرم (صلی ‌الله ‌عليه ‌وآله):
حُسَیْنٌ مِنّي وَأنا مِن حُسَیْنٍ، أحَبَّ اللهُ مَنْ أحَبَّ حُسَیْناً.
حسین از من و من از حسینم. خدا دوست بدارد آن‌که حسین را دوست می‌دارد.
Hussain is from me and I am from Hussain; Allah loves those who love Hussain.
سنن ترمذي، ج 5، ص 324

 
مقام حضرت عباس
امام سجاد (عليه‌ السلام):
إنّ لِلْعَبّاسِ عِنْدَ اللهِ تَبارَكَ وَتَعالَی لَمَنزِلَةً، یَغْبِطُهُ بِها جَمیعُ الشُّهَداءِ یَوْمَ القِیامَةِ.
عباس نزد خداوند منزلتی دارد که روز قیامت همۀ شهیدان به آن رشک می‌برند.
On Judgment Day, Abbās has such a degree in the sight of Allah that all martyrs will envy him.
خصائص، ج 1، ص 68
مرگ سرخ یا زندگی ننگین؟
امام حسين (عليه‌ السلام):
أمّا واللهِ لا أُجِیبُهُم إلی شَيءٍ مِمّا یُریدُونَ حتّی ألقَی اللهَ تَعالی وأنَا مُخَضَّبٌ بِدَمي.
هان! به خدا سوگند به ذرّه‌ای از خواسته‌های آنان پاسخ مثبت نخواهم داد، تا در حالی‌که به خون خویش رنگین شده باشم به دیدار خداوند متعال نایل آیم.
Behold! I swear by Allah that I will not accept anything of their wills so long as I visit Allah, the Almighty, while my beard is colored by my blood.
بحار الأنوار، ج 45، ص 12
اهمیت راه
امام صادق (علیه‌ السلام):
مَنْ أضَرَّ بِشَيْءٍ مِنْ طَريقِ المُسْلِمينَ فَهُوَ لَه ضامِنٌ.
هر کس به راه عبور مسلمانان آسیبی برساند ضامن آن خواهد بود.
He who damages a part of a road of Muslims is liable for the damage.
كافی، ج ۷
دل و دنیا
امام علی (عليه ‌السلام):
أخرِجُوا مِنَ الدُّنیا قُلُوبَکُم قَبلَ أن تَخرُجَ مِنها أبدانُکُم، فَفِیهَا أختُبِرتُم ولِغَیرِها خُلِقتُم.
پيش از آنکه بدن‌های شما از دنيا خارج گردد، دلهايتان را از آن خارج کنيد؛ چرا که در آن امتحان می‌شوید و برای غیر آن آفریده شده‌اید.
Bring out your hearts from this world before your bodies fly from it, for you are examined in it and have been created for except it.
بحار الأنوار، ج 75، ص 67
فریب خورده
امام صادق (عليه‌ السلام):
اِذا رأَیتمُ العَبدَ مُتَفَقِّداً لِذُنوبِ النّاسِ ناسیاً لِذنُوبه، فَاعْلَمُوا اَنَّهُ مُكِرَ بهِ.
هرگاه دیدید كه بنده‌ای گناهان مردمان را جستجو می‌كند و گناهان خویش را فراموش كرده است بدانید كه او دچار مکر شده است.
Whenever you observe a servant searching for people's sins and forgetting his owns, indeed he gets in imposture.
بحار الأنوار، ‌ج 72،‌ ص 215
نماز شب
پیامبر اکرم (صلّی ‌الله ‌عليه ‌وآله):
رَکْعَتانِ فِي جَوْفِ اللَّیْلِ أحَبُّ إلَيَّ مِنَ الدُّنْیا وَما فِیهَا.
دو رکعت نماز در دل شب نزد من محبوب‌تر است از دنیا و آنچه در آن است.
Two Rak‘ats of prayer performed in the middle of the night are dearer to me than the entire world and every thing in it.
علل الشرائع، ص 138
زياده‌خواهی
امام صادق (عليه ‌السلام):
لَو أنَّ لِإبنِ آدَمَ وادِيَيْنِ يَسِيلانِ ذَهَباً وَفِضَّةً لَابْتَغَي إلَيْهِما ثالِثاً.
اگر فرزند آدم دو دشت سرشار از طلا و نقره داشته باشد، بدون شک به دنبال سومی خواهد گشت.
If the children of Adam possessed two vast lands full of gold and silver, they would still wish to search for a third one.
من لا يحضره الفقيه، ج 4، ص 418
آخرین نماز
پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله):
إذا صَلَّيْتَ صَلاةً فَصَلِّ صَلاةَ مُوَدِّعٍ.
هرگاه نماز می‌گزاری آن‌گونه باش که گویی آخرین نماز توست.
Perform your prayer as if it were your last prayer.
بحار الأنوار، ج 69، ص 408
نماز اول وقت
امام صادق (عليه‌ السلام):
إمتَحِنُوا شِیعَتَنا عِندَ مَواقِیتِ الصَّلاةِ: کَیفَ مُحافَظَتُهُم عَلَیها.
شیعیان ما را در زمان‌های نماز بیازمایید ( و ببینید) چگونه بر آن مواظبت می‌کنند.
Assay our real Shī'a in their prayers and see how they care of them.
وسائل الشیعه، ج 4، ص 114
کفارۀ گناهان
پیامبر اکرم (صلّی‌ الله‌ عليه‌ وآله):
ما أصابَ المُؤمِنَ مِن نَصَبٍ ولا وَصَبٍ ولا حُزنٍ حتَّی الهَمّ یُهمُّهُ إلّا کَفََّرَ اللهُ بِهِ عَنهُ سَیِّئاتِه.
مؤمن را هیچ رنج و بیماری و اندوهی و حتی نگرانی‌ای نرسد مگر آنکه خداوند بدان وسیله گناهان او را بپوشاند.
Every pain, disease, sorrow, and even anxiety which are descended to a believer are a means through which Allah will forgive his sins.
تحف العقول، ص 38
مکارم اخلاق
امام علی (عليه ‌السلام):
َو کُنّا لا نَرجُو جَنَّةً ولا نَخشَی ناراً ولا ثَواباً ولا عِقاباً لَکانَ یَنبَغِي لَنا أن نُطالِبَ بِمَکارِمِ الأخلاقِ؛ فإنَّها ممّا تَدُلُّ علی سَبیلِ النَّجاحِ.
حتّی اگر امید بهشت و ترس از آتش و انتظار ثواب و عقاب هم نداشتیم، باز شایسته بود به دنبال بزرگواری‌های اخلاقی باشیم؛ زیرا این مکارم از چیزهایی است که راه موفقیت را نشان می‌دهد.
Even if we do not have hope of Paradise, fear of Fire, and waiting for reward or punishment, it is proper to follow the moral characters, for these are of things that show the way of success.
مستدرك الوسائل، ج 11، ص 193
دانش‌اندوزی
امام علی (علیه‌ السلام):
أیُّهَا النّاسُ اعلَمُوا أنَّ كَمالَ الدّينِ طَلَبُ العِلْمِ وَالعَمَلُ بِهِ، ألا وَإنَّ طَلَبَ العِلْمِ أوجَبُ عَلَيْكُم مِنْ طَلَبِ المالِ.
ای مردم بدانید که کمال دین، کسب دانش و عمل به آن است و آگاه باشید که دانش‌اندوزی از مال‌اندوزی بر شما واجب‌تر است.
Surely, the completion of one’s faith lies in seeking knowledge and putting it into practice, and know that seeking knowledge is more necessary for you than amassing wealth.
كافی، ج 1، ص 30
سفره‌های نور
امام صادق (عليه ‌السلام):
مَن سَرَّهُ أنْ یَکونَ عَلَی مَوائِدِ النُّورِ یَوْمَ القیِامَةِ فَلْیَکُن مِنْ زُوّارِ الحُسَینِ بنِ عَليٍّ.
هرکس دوست دارد در روز قیامت بر سر سفره‌های نور بنشیند، پس از زائران حسین بن علی (عليه السلام) باشد.
He who likes to sit down at the brilliant table of the Day of Judgment should visit Imam Hussein’s holy tomb.
بحار الأنوار ج 98، ص 72
تمنّای اخلاص
امام سجّاد (عليه‌ السلام):
وَاجعَل جِهادَنا فِیكَ، وهَمَّنا في طاعَتِكَ، وأخلِص نِیّاتِنا في مُعامَلَتِكَ.
و تلاش ما را در راه خودت قرار ده و همت ما را مصروف طاعت خود گردان و در معاملۀ با خودت نیّت‌هایمان را خالص کن.
(O Allah) Put our efforts on Your path, specify our endeavors on obeying You, and purify our intentions in dealing with You.
صحیفه سجادیه، ص 411
 
نیاز مردم
امام حسين (عليه ‌السلام):
إنَّ حَوائِجَ النَّاسِ إلَيْكُم مِنْ نِعَمِ اللهِ عَلَيْكُمْ، فَلا تَمِلُّوا النِّعَمَ.
در خواست‌های مردم از شما از نعمت‌های خدا بر شماست، پس از این نعمت‌ها خسته و ملول نشوید.
The fact that people need you is one of the blessings of Allah upon you. Therefore, do not feel any grievance about it.
بحار الأنوار، ج 74، ص 318
تبلیغ با عمل
امام صادق (عليه ‌السلام):
کُونُوا دُعاةَ النّاسِ إلَی الْخَیْرِ بِغَیْرِ ألْسِنَتِکُم، ‌لِیَرَوا مِنْکُمُ الإجْتِهَادَ وَالصِّدْقَ وَالْوَرعَ.
مردم را از راهی غیر از زبان‌هایتان به خوبی دعوت کنید، به گونه‌ای که تلاش و راستگویی و پرهیزکاری را (در عمل) از شما ببینند.
Call people to righteousness through means other than your tongues so that they may observe diligence, truthfulness and piety in your actions.
مشکاة الأنوار، ص 30
فرو بردن خشم
امام علی (عليه ‌السلام):
تَجَرَّعِ الغَیظَ؛ فَإنِّي لَم أرَ جُرعَةً أحلی مِنها عاقِبَةً ولا ألَذَّ مَغَبَّةً.
جرعه‌های خشم را فرو خور که من جرعه‌ای با سرانجامی شیرین‌تر و آینده‌ای گواراتر از آن ندیده‌ام.
Swallow the swings of wrath, for I have not seen any swing with a sweeter final and a fresher future than it.
نهج البلاغه، ‌الکتاب 31
فضيلت جهاد
پیامبر اکرم (صلّی‌ الله‌ عليه وآله):
إنَّ صَبرَ المُسلِمِ فِي بَعضِ مَواطِنِ الجِهاد یَوماً واحِداً خَیرٌ لَهُ مِن عِبادَةِ أربَعینَ سَنَةً.
یک روز شکیبایی مسلمان در برخی از جایگاه‌های جهاد برای او از چهل سال عبادت بهتر است.
Surely one day patience of a Muslim in some occasions of Jihād is better than forty years of pray.
مستدرک الوسائل، ج 11، ص 21
 
الفت
امام باقر (عليه‌ السلام):
رَحِمَ اللهُ امرَءاً ألَّفَ بَینَ وَلِیَّینِ لَنا. یا مَعشَرَ المُؤمِنِینَ، تَألَّفُوا وتَعاطَفوا.
رحمت خدا بر کسی که بین دو نفر از دوستان ما الفت ایجاد کند. ای مومنان با هم مأنوس باشید و به هم مهربانی کنید.
Allah's mercy be upon who makes relation between two of our friends. O believers! Be friends with and kind to each other.
الکافي، ج 2، ص 345
همچون پاره‌های آهن
امام كاظم (عليه‌ السلام):
رَجُلٌ مِنْ أهْلِ قُمَ يَدْعوُ النّاسَ إلَی الحَقِّ، يَجْتَمِعُ مَعَهُ قَوْمٌ كَزُبَرِ الحَديدِ.
مردی از قم، مردم را به حق فرا می‌خواند و گروهی چون پاره‌های آهن [استوار]، پيرامون او گرد می‌آيند.
There will rise a man from Qum calling people towards truth. Some will respond to his call and will rally round him like pieces of iron.
بحارالأنوار، ج 57، ص 216

جهاد و دانش
پيامبر (صلّی‌ الله‌ عليه‌ وآله):
أقْرَبُ النّاسِ مِنْ دَرَجَةِ النُّبُوَّةِ أهْلُ الْجِهادِ وَأهْلُ الْعِلْمِ.
نزدیکترین مردم به مقام نبوت اهل جهاد و اهل دانش‌اند.
The people closest to the high status of the prophets are the people of Jihād and Knowledge.
کنز العمّال، ح 10647
 
حزب الله
امام علی (عليه ‌السلام):
أیَسُرُّكَ أن تَکُونَ مِن حِزبِ اللهِ الغالِبِینَ؟ إتَّقِ اللهَ سُبحانَهُ وأحسِن في کُلِّ أمُورِكَ، فإنَّ اللهَ مَعَ الَّذِینَ اتَّقَوا والَّذِینَ هُم مُحسِنُونَ.
آیا خوش‌داری که از حزب پیروز خدا باشی؟ از خدای سبحان پروا کن، و در همۀ کارهایت خوب عمل کن؛ زیرا خداوند با تقواپیشگان و نیکوکاران است.
Would you like to be member of Allah's victorious party? You must fear of Allah, the Subhān, and do best in your all affairs, because surely Allah is with those who are pious and benefactor.
میزان الحکمه، ج 3، ح 3675

 
 
 خودپسندی
امام هادی (علیه‌ السلام):
الْعُجْبُ صَارِفٌ عَنْ طَلَبِ الْعِلْمِ، دَاعٍ إلیَ الْغَمْطِ وَ الْجَهْلِ.
خودپسندی مانع تحصیل علم است و انسان را به سوی نادانی و خواری می‌کشاند.
Arrogance is an obstacle of obtaining knowledge and diverts man towards ignorance and humiliation.
بحارالأنوار، ج 69، ص 199
 
صدقه
رسول خدا (صلّی ‌الله ‌عليه ‌وآله):
تَصَدَّقُوا وَداوُوا مَرْضاکُمْ بِالصَّدَقَةِ.
صدقه دهید و مریضان خود را با صدقه درمان کنید.
Give alms, and you will cure your sick persons.
کنز العمال، ج 6، ص 371
 
اخلاق محمدی
امام علی (عليه ‌السلام):
کانَ رَسُولُ اللهِ صلی الله علیه وآله أخَفَّ النّاسِ صَلاةً فِي تَمامٍ وکانَ أقصَرَ النّاسِ خُطبَةً وأقَلَّهُم هَذَراً.
رسول خدا (صلّی الله علیه وآله) نمازش در عین کامل بودن از همۀ‌ مردم سبک‌تر و خطبه هایش از همه کوتاه‌تر بود و سخن بیهوده نمی‌گفت.
The holy Prophet's prayer always was lighter than others', even though was perfect, his sermon was shorter, and he never spoke vainly.
مکارم الأخلاق، ص 23
 
 
 دغل‌کاری
امام رضا (علیه السلام):
لَیسَ مِنّا مَن غَشَّ مُسلِماً أو ضَرَّهُ أو ماکَرَهُ.
از ما نیست کسی که با مسلمانی دغل‌کاری کند، یا به او زیان رساند، یا به او نیرنگ زند.
He who either does fraud with a Muslim, or harms him, or tricks with him, is not of us (Ahlulbayt).
عیون أخبار الرضا، ج 2، ص 29

 
گریۀ آسمان
امام صادق (ع):
بَکَتِ السَّماءُ عَلَی الحُسَینِ أربَعینَ یَوْماً بِالدَّمِ.
آسمان چهل روز بر حسین (عليه السلام)، خون گریست.
The sky shed tears of blood on Hussein (p.b.u.h.) for forty days.
مناقب آل أبی طالب، ج 3، ص 212
 
زیارت اربعین
امام عسكرى (علیه السلام):
عَلاماتُ المُؤمِنِ خَمسٌ: صَلاةُ إحْدَی وخَمسِینَ، وزِیارَةُ الأربَعِینَ، والتَّخَتُّمُ في الیَمِینِ وتَعفِیرُ الجَبِینِ، والجَهرُ بِبِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ.
نشانه‌های مؤمن پنج چیز است: پنجاه و یک رکعت نماز (واجب و مستحب در شبانه‌روز)، زیارت اربعین، انگشتری در دست راست کردن، پیشانی بر خاک گذاشتن و «بسم الله الرَّحمنِ الرَّحیم» را بلند گفتن.
Five things are signs of a believer's: 51 rak'ahs of prayer (obligatory and recommended in night and day), Zīāratu 'Arba'īn, wearing ring in the right hand, prostrating on soil, and saying bismilah loudly.
روضة الواعظین، ج 1،‌ ص 195
 
غیبت
امام کاظم (عليه ‌السلام):
مَلْعُونٌ مَنْ اغْتابَ أخاهُ.
ملعون است کسی که پشت سر برادرش بد بگوید.
Cursed is the one who backbites against his brother-in-religion.
بحار الأنوار، ج 74، ص 232
 
راز آزادی
امام علی (عليه ‌السلام):
مَن قامَ بِشَرائِطِِِِ العُبُودِیَّةِ اُهِّلَ لِلعِتقِ.
هر کس شرایط بندگی (خدا) را به جا آورد، صلاحیت آزادی یافته است.
Whoever performs the conditions of worshiping (Allah) perfectly is qualified to liberty.
غررالحکم، ص 621، ح 875
 
 
استخاره
امام صادق (عليه‌ السلام):
صَلِّ رَکْعَتَیْنِ وَاسْتَخِرِ اللهَ، فَوَاللهِ ما اسْتَخارَ اللهَ مُسلِمٌ إلّا خارَ لَهُ البَتَّةَ.
دو رکعت نماز بخوان و از خدا طلب خیر کن؛ زیرا سوگند به خدا که هيچ مسلمانى از خدا طلب خير نكند، مگر آن‌كه قطعاً خداوند برای او خير قرار می‌دهد.
Say two rak'ahs of prayer and then ask Allah for goodness for, I swear by Allah, no Muslim asks Allah for goodness unless He will surely give him Good.
تهذیب الأحکام،‌ ج 3، ص 179
 
سرانجام بخل
رسول اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله):
مَن مَنَعَ مالَهُ مِنَ الأخیارِ اختِیاراً صَرَفَ اللهُ مالَهُ إلَی الأشرارِ اضطِراراً.
هر که مال خود را در حال اختیار از نیکان دریغ کند، خداوند مالش را به ناچار صرف بدان خواهد کرد.
Who withholds his property from the good volunairly, Allah will transfer his wealth to the bad.
مستدرک الوسائل، ج 12،‌ ص 435
 
تدبیر
امام رضا (علیه‌السلام):
مَنْ طَلَبَ الأمْرَ مِنْ وَجْهِهِ لَمْ يَزَلَّ، فَإنْ زَلَّ لَمْ تَخْذُلْهُ الحيلةُ.
هر كه کاری را از راه درست دنبال کند نخواهد لغزید، و اگر هم بلغزد راه چاره بر او بسته نمی‌شود.
Anyone pursuing his goals honestly does not slip up and if he does, he can seek a way out.
بحار الأنوار، ج 78، ص 356
 
ملاک برتری
رسول خدا (صلّی ‌الله ‌عليه ‌وآله):
كُلُّكُمْ مِنْ آدَمَ وَآدَمُ مِنْ تُرابٍ وَأكْرَمُكُمْ عِنْدَ اللهِ أتْقاكُمْ.
همۀ شما از نسل آدم هستید و آدم از خاک است و ارجمندترین شما نزد خدا پرهیزکارترین شما است.
You are all descended from Adam, and Adam was created from earth; in fact, the most honorable of you with Allah is the most God-fearing of you.
تفسیر قمی، ج 2، ص 322
 
بهترين‌ها
امام علی (عليه ‌السلام):
أحَبُّ الأعْمَالِ إلَی اللهِ عَزَّ وَجَلَّ فِي الأرضِ الدُّعاءُ وَأفْضَلُ العِبادَةِ العَفافُ.
در روی زمین، محبوب‌ترین کارها نزد خداوند دعا و برترین عبادت پاک‌دامنی است.
The dearest deed on the earth with Allah is invocation, and the best worship is chastity.
بحار الانوار، ج 93، ص 295
 
ازدواج بابرکت
رسول الله (صلّی ‌الله‌ علیه ‌و‌آله):
أعْظَمُ النِّكاحِ بَرَكَةً أيْسَرُهُ مَؤُونَةً.
با برکت‌ترین ازدواج آن است که کمترين هزینه‌ها را داشته باشد.
The happiest marriage is the one with the least expenditure.
كنز العمّال، ج 16، ص 299
 
 
 

قالَ الاِْمامُ الْعَسْكَرى(عليه السلام):


1- پرهيز از جدال و شوخى
«لا تُمارِ فَيَذْهَبَ بَهاؤُكَ وَ لا تُمازِحْ فَيُجْتَرَأَ عَلَيْكَ.»:
جدال مكن كه ارزشت مىرود و شوخى مكن كه بر تو دلير شوند.

2- تواضع در نشستن
«مَنْ رَضِىَ بِدُونِ الشَّرَفِ مِنَ الَْمجْلِسِ لَمْ يَزَلِ اللّهُ وَ مَلائِكَتُهُ يُصَلُّونَ عَلَيْهِ حَتّى يَقُومَ.»:
هر كه به پايين نشستن در مجلس خشنود باشد، پيوسته خدا و فرشته ها بر او رحمت فرستند تا برخيزد.

3- هلاكت در رياست و افشاگرى
«دَعْ مَنْ ذَهَبَ يَمينًا وَ شِمالاً، فَإِنَّ الرّاعِىَ يَجْمَعُ غَنَمَهُ جَمْعَها بِأَهْوَنِ سَعْى وَ إِيّاكَ وَ الاِْذاعَةَ وَ طَلَبَ الرِّياسَةِ، فَإِنَّهُما يَدْعُوانِ إِلَى الْهَلَكَةِ.»:
آن كه را به راست و چپ رود واگذار! به راستى چوپان، گوسفندانش را به كمتر تلاشى گِرد آوَرَد. مبادا اسرار را فاش كرده و سخن پراكنى كنى و در پىرياست باشى، زيرا اين دو، آدمى را به هلاكت مىكشانند.

4- گناهى كه بخشوده نشود
«مِنَ الذُّنُوبِ الَّتى لا تُغْفَرُ : لَيْتَنى لا أُؤاخَذُ إِلاّ بِهذا. ثُمَّ قالَ: أَلاِْشْراكُ فِى النّاسِ أَخْفى مِنْ دَبيبِ الَّنمْلِ عَلَى الْمَسْحِ الاَْسْوَدِ فِى اللَّيْلَةِ الْمُظْلِمَةِ.»:
از جمله گنـاهانى كـه آمرزيده نشود ايـن است كه [آدمى ] بگويد: اى كاش مرا به غير از اين گناه مؤاخذه نكنند. سپس فرمود: شرك در ميان مردم از جنبش مورچه بر روپوش سياه در شب تار نهانتر است.

5- نزديكتر به اسم اعظم
«بِسْمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ أَقْرَبُ إِلَى اسْمِ اللّهِ الاَْعْظَمِ مِنْ سَوادِ الْعَيْنِ إِلى بَياضِها.»:
«بسم اللّه الرّحمن الرّحيم» به اسم اعظم خدا، از سياهى چشم به سفيدىاش نزديكتر است.

6- دوستى نيكان و دشمنى بدان
«حُبُّ الاَْبْرارِ لِلاَْبْرارِ ثَوابٌ لِلاَْبْرارِ، وَ حُبُّ الْفُجّارِ لِلاَْبْرارِ فَضيلَةٌ لِلاَْبْرارِ، وَ بُغْضُ الْفُجّارِ لِلاَْبْرارِ زَيْنٌ لِلاَْبْرارِ، وَ بُغْضُ الاَْبْرارِ لِلْفُجّارِ خِزْىٌ عَلَى الْفُجّارِ.»:
دوستى نيكان به نيكان، ثوابست براى نيكان. و دوستى بدان به نيكان، فضيلت است براى نيكان. و دشمنى بدان با نيكان، زينت است براى نيكان. و دشمنى نيكان با بدان، رسوايى است براى بدان.

7- سلام نشانه تواضع
«مِنَ التَّواضُعِ أَلسَّلامُ عَلى كُلِّ مَنْ تَمُرُّ بِهِ، وَ الْجُلُوسُ دُونَ شَرَفِ الَْمجْلِسِ.»:
از جمله تواضع و فروتنى، سلام كردن بر هر كسى است كه بر او مىگذرى، و نشستن در پايين مجلس است.

8- خنده بيجا
«مِنَ الْجَهْلِ أَلضِّحْكُ مِنْ غَيْرِ عَجَب.»:
خنده بيجا از نادانى است.

9- همسايه بد
«مِنَ الْفَواقِرِ الَّتى تَقْصِمُ الظَّهْرَ جارٌ إِنْ رَأى حَسَنَةً أَطْفَأَها وَ إِنْ رَأى سَيِّئَةً أَفْشاها.»:
از بلاهاى كمرشكن، همسايه اى است كه اگر كردار خوبى را بيند نهانش سازد و اگر كردار بدى را بيند آشكارش نمايد.

10- پندى گويا و جامع
«أُوصيكُمْ بِتَقْوَى اللّهِ وَ الْوَرَعِ فى دينِكُمْ وَالاِْجْتَهادِ لِلّهِ وَ صِدْقِ الْحَديثِ وَ أَداءِ الأَمانَةِ إِلى مَنِ ائْتَمَنَكُمْ مِنْ بَرٍّ أَوْ فاجِر وَ طُولُ السُّجُودِ وَ حُسْنِ الْجَوارِ. فَبِهذا جاءَ مُحَمَّدٌ(صلى الله عليه وآله وسلم) صَلُّوا فى عَشائِرِهِمْ وَ اشْهَدُوا جَنائِزَهُمْ وَ عُودُوا مَرْضاهُمْ وَ أَدُّوا حُقُوقَهُمْ، فَإِنَّ الرَّجُلَ مِنْكُمْ إِذا وَرَعَ فى دينِهِ وَ صَدَقَ فى حَديثِهِ وَ أَدَّى الاَْمانَةَ وَ حَسَّنَ خُلْقَهُ مَعَ النّاسِ قيلَ: هذا شيعِىٌ فَيَسُرُّنى ذلِكَ. إِتَّقُوا اللّهَ وَ كُونُوا زَيْنًا وَ لا تَكُونُوا شَيْنًا، جُرُّوا إِلَيْنا كُلَّ مَوَدَّة وَ ادْفَعُوا عَنّا كُلَّ قَبيح، فَإِنَّهُ ما قيلَ فينا مِنْ حَسَن فَنَحْنُ أَهْلُهُ وَ ما قيلَ فينا مِنْ سُوء فَما نَحْنُ كَذلِكَ.»:
لَناحَقٌّ فى كِتابِ اللّهِ وَ قَرابَةٌ مِنْ رَسُولِ اللّهِ وَ تَطْهيرٌ مِنَ اللّهِ لا يَدَّعيهِ أَحَدٌ غَيْرُنا إِلاّ كَذّابٌ. أَكْثِرُوا ذِكْرَ اللّهِ وَ ذِكْرَ الْمَوْتِ وَ تِلاوَةَ الْقُرانِ وَ الصَّلاةَ عَلَى النَّبِىِّ(صلى الله عليه وآله وسلم)فَإِنَّ الصَّلاةَ عَلى رَسُولِ اللّهِ عَشْرُ حَسَنات، إِحْفَظُواما وَصَّيْتُكُمْ بِهِ وَ أَسْتَوْدِعُكُمُ اللّهَ وَ أَقْرَأُ عَلَيْكُمْ السَّلامَ.»:
شما را به تقواى الهى و پارسايى در دينتان و تلاش براى خدا و راستگويى و امانتدارى درباره كسى كه شما را امين دانسته ـ نيكوكار باشد يا بدكار ـ و طول سجود و حُسنِ همسايگى سفارش مىكنم. محمّد(صلى الله عليه وآله وسلم)براى همين آمده است. در ميان جماعت هاى آنان نماز بخوانيد و بر سر جنازه آنها حاضر شويد و مريضانشان را عيادت كنيد. و حقوقشان را ادا نماييد، زيرا هر يك از شما چون در دينش پارسا و در سخنش راستگو و امانتدار و خوش اخلاق با مردم باشد، گفته مىشود: اين يك شيعه است، و اين كارهاست كه مرا خوشحال مىسازد. تقواى الهى داشته باشيد، مايه زينت باشيد نه زشتى، تمام دوستى خود را به سوى ما بكشانيد و همه زشتى را از ما بگردانيد، زيرا هر خوبى كه درباره ما گفته شود ما اهل آنيم و هر بدى درباره ما گفته شود ما از آن به دوريم. در كتاب خدا براى ما حقّى و قرابتى از پيامبر خداست و خداوند ما را پاك شمرده، احدى جز ما مدّعى اين مقام نيست، مگر آن كه دروغ مىگويد. زياد به ياد خدا باشيد و زياد ياد مرگ كنيد و زياد قرآن را تلاوت نماييد و زياد بر پيغمبر(صلى الله عليه وآله وسلم) سلام و تحيّت بفرستيد. زيرا صلوات بر پيامبر خدا(صلى الله عليه وآله وسلم) ده حسنه دارد. آنچه را به شما گفتم حفظ كنيد و شما را به خدا مىسپارم، و سلام بر شما.

11- انديشه در كار خدا
«لَيْسَتِ الْعِبادَةُ كَثْرَةَ الصِّيامِ وَ الصَّلوةِ وَ إِنَّما الْعِبادَةُ كَثْرَةُ التَّفَكُّرِ فى أَمْرِ اللّهِ.»:
عبادت كردن به زيادى روزه و نماز نيست، بلكه [حقيقتِ] عبادت، زياد در كار خدا انديشيدن است.

12- پليدى خشم
«أَلْغَضَبُ مِفْتاحُ كُلِّ شَرٍّ.»:
خشم و غضب، كليد هر گونه شرّ و بدى است.

13- ويژگى هاى شيعيان
«شيعَتُنا الْفِئَـةُ النّاجِيَةُ وَالْفِرْقَةُ الزّاكِيَةُ صارُوا لَنا رادِئًا وَصَوْنًا وَ عَلَى الظَّلَمَةِ أَلَبًّا وَ عَوْنًا سَيَفْجُرُ لَهُمْ يَنابيعُ الْحَيَوانِ بَعْدَ لَظْىِ مُجْتَمَعِ النِّيرانِ أَمامَ الرَّوْضَةِ.»:
پيروان ما، گروه هاى نجات يابنده و فرقه هاى پاكى هستند كه حافظان [آيين] مايند، و ايشان در مقابل ستمكاران، سپر و كمككار ما [هستند]. به زودى چشمه هاى حيات [منجىِ بشريّت] بعد از گدازه توده هاى آتش! پيش از ظهور براى آنان خواهد جوشيد.

14- ناآرامى كينه توز
«أَقَلُّ النّاسِ راحَةً أَلْحُقُودُ.»:
كينه توز ، ناآرامترينِ مردمان است.

15- پارساترين مردم
«أَوْرَعُ النّاسِ مَنْ وَقَفَ عِنْدَ الشُّبْهَةِ، أَعْبَدُ النّاسِ مَنْ أَقامَ عَلَى الْفَرائِضِ أَزْهَدُ النّاسِ مَنْ تَرَكَ الْحَرامَ، أَشَدُّ النّاسِ اجْتَهادًا مَنْ تَرَكَ الذُّنُوبَ.»:
پارساترين مردم كسى است كه در هنگام شبهه توقّف كند. عابدترين مردم كسى است كه واجبات را انجام دهد. زاهدترين مردم كسى است كه حرام را ترك نمايد. كوشننده ترين مردم كسى است كه گناهان را رها سازد.

16- وجود مؤمن
«أَلْمُؤْمِنُ بَرَكَةٌ عَلَى الْمُؤْمِنِ وَ حُجَّةٌ عَلَى الْكافِرِ.»:
مؤمن براى مؤمن ،بركت و بر كافر، اتمام حجّت است.

17- محصول اعمال
«إِنَّكُمْ فى آجال مَنْقُوصَة وَ أَيّام مَعْدُودَة وَ الْمَوْتُ يَأْتى بَغْتَةً، مَنْ يَزْرَعْ خَيْرًا يَحْصِدُ غِبْطَةً وَ مَنْ يَزْرَعْ شَرًّا يَحْصِدُ نِدامَةً، لِكُلِّ زارِع ما زَرَعَ لا يُسْبَقُ بَطىءٌ بِحَظِّهِ، وَ لا يُدْرِكُ حَريصٌ ما لَمْ يُقَدَّرُ لَهُ، مَنْ أُعْطِىَ خَيْرًا فَاللّهُ أَعْطاهُ، وَ مَنْ وُقِىَ شَرًّا فَاللّهُ وَقاهُ.»:
شما عمر كاهنده و روزهاى برشمرده اى داريد، و مرگ به ناگهان مىآيد، هر كس تخم خيرى بكارد به خوشى بِدْرَوَد، و هر كس تخم شرّى بكارد به پشيمانى بِدْرَوَد. هر كه هر چه بكارد همان براى اوست. كُندكار را بهره از دست نرود و آزمند آنچه را مقدرّش نيست در نيابد، هر كه به خيرى رسد خدايش داده، و هر كه از شرّى رهد خدايش رهانده.

18- شناخت احمق و حكيم
«قَلْبُ الأَحْمَقِ فى فَمِهِ وَ فَمُ الْحَكيمِ فى قَلْبِهِ.»:
قلب احمق در دهان او و دهان حكيم در قلب اوست.

19- تلاش براى رزق مقدّر
«لا يَشْغَلْكَ رِزْقٌ مَضْمُونٌ عَنْ عَمَل مَفْرُوض.»:
رزق و روزىِ ضمانت شده، تو را از كار واجب باز ندارد.

20- عزّتِ حقگرايى
«ما تَرَكَ الْحَقَّ عَزيزٌ إِلاّ ذَلَّ، وَلا أَخَذَ بِهِ ذَليلٌ إِلاّ عَزَّ.»:
هيچ عزيزى حقّ را رها نكند، مگر آن كه ذليل گردد و هيچ ذليلى به حقّ نياويزد، مگر آن كه عزيز شود.

21- دوست نادان
«صَديقُ الْجاهِلِ تَعَبٌ.»:
دوست نادان، مايه رنج است.

22- بهترين خصلت
«خَصْلَتانِ لَيْسَ فَوْقَهُما شَىْءٌ: أَلاِْيمانُ بِاللّهِ وَ نَفْعُ الاِْخْوانِ.»:
دو خصلت است كه بهتر و بالاتر از آنها چيزى نيست:ايمان به خدا و سود رساندن به برادران.

23- نتيجه جسارت بر پدر
«جُرْأَةُ الْوَلَدِ عَلى والِدِهِ فى صِغَرِهِ تَدْعُوا إِلَى الْعُقُوقِ فى كِبَرِهِ.»:
جرأت و دليرى فرزند بر پدرش در كوچكى، سبب عاقّ و نارضايتى پدر در بزرگى مىشود.

24- بهتر از حيات و بدتر از مرگ
«خَيْرٌ مِنَ الْحَياةِ ما إِذا فَقَدْتَهُ أَبْغَضْتَ الْحَياةَ وَ شَرُّ مِنَ الْمَوْتِ ما إِذا نَزَلَ بِكَ أَحْبَبْتَ الْمَوْتَ.»:
بهتر از زندگى چيزى است كه چون از دستش دهى، از زندگى بدت آيد، و بدتر از مرگ چيزى است كه چون به سرت آيد مرگ را دوست بدارى.

25- وابستگى و خوارى
«ما أَقْبَحَ بِالْمُؤْمِنِ أَنْ تَكُونَ لَهُ رَغْبَةٌ تُذِلُّهُ.»:
چه زشت است براى مؤمن، دلبستگى به چيزى كه او را خوار دارد.

26- نعمت بلا
«ما مِنْ بَلِيَّة إِلاّ وَ لِلّهِ فيها نِعْمَةٌ تُحيطُ بِها.»:
هيچ بلايى نيست، مگر اين كه در آن از طرف خدا نعمتى است.

27- اكرام بدون افراط
«لا تُكْرِمِ الرَّجُلَ بِما يَشُقُّ عَلَيْهِ.»:
هيچ كس را طورى اكرام مكن كه بر او سخت گذرد.

28- ارزش پند پنهان
«مَنْ وَعَظَ أَخاهُ سِرًّا فَقَدْ زانَهُ، وَ مَنْ وَعَظَهُ عَلانِيَةً فَقَدْ شانَهُ.»:
هر كه در نهان، برادر خود را پند دهد او را آراسته، و هر كه آشكارا برادرش را پند دهد او را كاسته.

29- تواضع و فروتنى
«أَلتَّواضُعُ نِعْمَةٌ لا يُحْسَدُ عَلَيْها.»:
تواضع و فروتنى، نعمتى است كه بر آن حسد نبرند.

30- سختى تربيت نادان
«رِياضَةُ الْجاهِلِ وَ رَدُّ المُعْتادِ عَنْ عادَتِهِ كَالْمُعْجِزِ.»:
پرورش دادن نادان و ترك دادن معتاد از عادتش، مانند معجزه است.

31- شادى بيجا
«لَيْسَ مِنَ الأَدَبِ إِظْهارُ الْفَرَحِ عِنْدَ الَْمحْزُونِ.»:
اظهار شادى نزد غمديده، از بىادبى است.

32- جمال ظاهر و باطن
«حُسْنُ الصُّورَةِ جَمالُ ظاهر، وَ حُسْنُ الْعَقْلِ جَمالُ باطِن.»:
صورت نيكو، زيبايى ظاهرى است،و عقل نيكو، زيبايى باطنى است.

33- كليد تمام گناهان
«جُعِلَتِ الْخَبائِثُ فى بَيْت وَ جُعِلَ مِفْتاحُهُ الْكَذِبَ.»:
تمام پليدى ها در خانه اى قرار داده شده و كليد آن دروغگويى است.

34- چشم پوشى از لغزش و يادآورى احسان
«خَيْرُ إِخْوانِكَ مَنْ نَسِىَ ذَنْبَكَ وَ ذَكَرَ إِحْسانَكَ إِلَيْهِ.»:
بهترين برادران تو كسى است كه خطايت را ناديده گيرد و احسانت را يادآور شود.

35- مدح نالايق
«مَنْ مَدَحَ غَيْرَالمُسْتَحِقِّ فَقَدْ قامَ مَقامَ المُتَّهَمِ.»:
هر كه نالايقى را ثنا گويد، خود در موضعِ اتّهام قرار گيرد.

36- راه دوست يابى
«مَنْ كانَ الْورَعُ سَجِيَّتَهُ، وَ الْكَرَمُ طَبيعَتَهُ، وَ الْحِلْمُ خُلَّتَهُ كَثُرَ صَديقُهُ.»:
كسى كه پارسايى خوى او، و بخشندگى طبيعت او، و بردبارى خصلت او باشد دوستانش بسيار شوند.

37- انس با خدا
«مَنْ آنـَسَ بِاللّهِ إِسْتَوْحَشَ مِنَ النّاسِ.»:
كسى كه با خدا مأنوس باشد، از مردم گريزان گردد.

38- خرابى مناره ها و كاخ ها
«إِذا قامَ الْقائِمُ أَمَرَ بِهَدْمِ الْمَنائِرِ وَ الْمَقاصيرِ الَّتى فِى الْمَساجِدِ.»:
هنگامى كه قائم(عليه السلام) قيام كند، دستور به خرابى مناره ها و كاخ هاى مساجد دهد.

39- نماز شب، سير شبانه
«إِنَّ الْوُصُولَ إِلَى اللّهِ عَزَّوَجَلَّ سَفَرٌ لا يُدْرَكُ إِلاّ بِامْتِطاءِ اللَّيْلِ.»:
وصول به خداوند عزّوجلّ، سفرى است كه جز با عبادت در شب حاصل نگردد.

40- ادبى بسنده
«كَفاكَ أَدَبًا تَجَنُّبُكَ ما تَكْرَهُ مِنْ غَيْرِكَ.»:
در مقام ادب براى تو همين بس كه آنچه براى ديگران نميپسندى، خود، از آن دورى كنى.

+ نوشته شده در  شنبه 27 شهریور1389ساعت 9:36 PM  توسط  مهدوی نژاد  |